Меню Затваряне
🏥  Кл. случаи

Токсикология: 21-годишен мъж е намерен в безсъзнание и доведен в спешното

21-годишен мъж е доведен в болница в 17.00ч. Намерен е от своята приятелка в безсъзнание в апартамента си. Тя последно го е видяла предишния ден в 20.00ч., когато са се прибрали след пазаруване по повод Коледа. Когато е отишла да го види на следващия ден, тя го намира в безсъзнание на пода в банята. Преди това той бил добре, няма данни за придружаващи заболявания. Фамилната анамнеза включва баща и един от двамата му братя, които страдат от диабет.

Приятелката му казва, че предишния ден не е имало нищо необичайно в държанието му. Той бил разтревожен за предстоящите му след една седмица изпити по психология, но подготовката му вървяла добре и досега не е имал проблеми с предишни изпити.

Пациентът не пуши. Пие по 250мл алкохол през повечето седмици по повод и на купони. В миналото е взимал екстази, но никога не е използвал интравенозно наркотици.

Преглед

Пациентът изглежда блед. Няма следи от скорошни интравенозни инжекции. Пулсът му е 92 у/мин, артериално налягане е 114/74mmHg, дихателна честота – 22/мин. Не са открити патологични промени в сърдечно-съдовата и дихателната системи. По отношение на нервната система – няма отговор на вербални команди, запазена реакция на болка с отдръпане. Рефлексите са симетрични, живи, Бабински – отрицателен. Зениците са дилатирани, но реагират на светлина. В очното дъно се забелязва едем на папилата.

Въпроси

  • Какви са диференциалните диагнози?
  • Какви допълнителни изследвания трябва да се назначат?

Отговори

Този млад мъж, доведен в безсъзнание, се е влошил за по-малко от 24 часа. Най-вероятните диагнози са свързани с лекарства и наркотици или неврологично заболяване. Първият етап в лечението трябва да включва стабилизиране на сърдечно-съдовите и дихателни показатели. Дихателната честота е леко повишена. Тряба да се направи кръвно-газов анализ, за да се следи оксигенирането на кръвта и да се провери дали не са високи стойностите на CO2, предполагащи хиповентилация.

Фамилната анамнеза за диабет поставя въпроса дали състоянието му не е причинено от това. Скоростта на развитие на състоянието изключва хипергликемична кома. Тя би била свързана с по-бавно развитие и прехождаща анамнеза за жажда и полиурия в продължение поне на няколко дни. Въпреки това, кръвната захар със сигурност трябва да бъде проверена. Хипогликемията може да настъпи по-рязко, но тя не е дебютна проява на диабета. Може да бъде първа изява на рядко заболяване като инсулинома. Трябва също да се проверят и други метаболитни прични за кома, включващи нивата на Na+ и К+.

Възможно е проблемът за такова неочаквано събитие при млад човек да е неврологичен, например субарахноидален кръвоизлив.  При толкова силна загуба на съзнание може да се очаква фокален нерологичен дефицит или преретинален кръвоизлив в стъкловидното тяло. Ако след първоначалния преглед не се установи друга причина, може да се наложи да се извърши скенер (CT).

Най-вероятната причина за загубата на съзнание е предозиране с лекарства. Въпреки липсата на предшестващи знаци за намеренията на пациента, предозирането с лекарства е често срещано и трябва да се уточни с какви лекарства е разполагал мъжът. Най-вероятно става въпрос за седативи. Ако има съмнения за предозиране с лекарства, трябва да се измерят нивата и на други медикаменти, които биха се нуждаели от лечение, например аспирин и парацетамол.

Друга причина за изпадане в безсъзнание е натравяне с въглероден оксид. Възможността за това не е малка, предвид факта, че инцидентът се е случил през зимата в банята, където би могло да има бойлер, работещ на газ. При отравяне с въглероден оксид пациентите са бледи, а не червеникави, каквато би била първата асоциация с карбоксихемоглобина. При тежко отравяне с въглероден оксид може да се наблюдава папилоедем, което да е причината за отеклия оптичен диск, забелязан на фундоскопията.

При изследване нивата на карбоксихемоглобина резултатите са 32%. Пациентът се включва на високи дози кислородотерапия. Той се подобрява бавно и след 48 часа настъпва пълно възстановяване. В лечението биха се включили също хипербарен кислород и Mannitol срещу мозъчния оток. Причината за натравянето е установена – газов бойлер, който не е обслужван от 4 години.

Ключови точки

  • Натравяне с лекарства е най-честата причина за млади хора, изпаднали в безсъзнание, но винаги трябва да се вземат предвид и други вероятни диагнози.
  • Нивата на карбоксихемоглобин в кръвта трябва да се измерват при млади хора, намерени в безсъзнание в закрито помещение, в превозно средсто или след излагане в обгазена среда.
  • При натраяне с въглероден оксид може да има хипоксия и без следи от цианоза.

Стефани Атанасова Стефанова, Медицински Университет – София

Източници на следващата страница.

Print Friendly, PDF & Email

Оценете:

Средно: 4.8 / 5. Оценки: 16

Все още няма оценка.

Коментирайте

blank

Подобни публикации

Регистрирайте се в

Медицинският пътеводител - MedGuide.bg

blank

За работещи и учещи в сферата на здравеопазването.

Напълно безплатно!