Меню Затваряне
🗞️  Новини

Колко пари печелят компаниите от ваксините за Ковид-19?

  • 17
    Споделяния

Състезанието за разработка на ваксини срещу Ковид-19 е впечатляващо. Също толкова впечатляващи са и цифрите от продажбите. Мина почти година, откакто беше одобрена първата ваксина срещу Ковид-19. Това бе РНК-ваксината на Pfizer и Biontech, пусната през декември 2020 и обещала да сложи началото на края на Ковид пандемията. Седмица по-късно РНК-ваксината на Модерна също беше пусната, а скоро и векторната ваксина на Астра Зенека. Тази година Janssen пусна единичната си ваксина. Междувременно Китай и Русия разработват свои версии.

Колко пари печелят компаниите от ваксините за Ковид-19? MedGuide.bg Медицинският пътеводител 🗞️  Новини

Колко струват ваксините?

Пфайзер и Модерна

Ваксината на Pfizer/BioNTech доминира пазара. Във второто тримесечие от годината Cominarty ваксината достигна $7.8 милиарда и Pfizer предполагат печалба от $33.5 милиарда до края на 2021-г. Модерна също не отстъпва – със съответно $2 милиарда и прогноза от $19 милиарда до края на годината.

Двете РНК-ваксини държат здраво пазара за Ковид-19 ваксини – в САЩ представляват 90% от него. Дължи се на това, че бяха първи, а също и заради ефикасността и безопасността им. Позицията на Пфайзер допълнително ще се подсили от скорошното одобрение за употреба при 5-11 годишни, а също и заради бустерните дози.

Фирми, които пострадаха от успеха на Пфайзер и Модерна, са Sanofi и CureVac. И двете фирми зарязаха своите РНК-ваксини. Заради разочароващи резултати от финалните проучвания ваксината на CureVac нямаше конкурентоспособност, докато за Санофи е трудно да пробие на вече установения пазар.

“Пазарът става все по-труден, защото имаме по-добър контрол над пандемията и основните ваксини стават все по-доминиращи” казва Майк Брийн, директор на отдела по инфекциозни болести и офталмология в GlobalData. “Повечето държави вече закупиха ваксини за следващата година-две и така няма възможност за Санофи и други подобни фирми. Пазарният потенциал за която и да е ваксина в процес на разработка е по-нисък, защото единственият клиент биха били развиващите се страни, които нямат средства за другите ваксини.”

И наистина – цената на ваксините на Пфайзер и Модерна са значителни. Пфайзер таксува около $19.50 за доза в САЩ и €19.50 за доза в ЕС. Модерна таксува $30 и $36 за две дози съответно. Цените са се вдигнали почти с една четвърт в новите договори. “Модерна се инати повече за сваляне на цените в сравнение с Пфайзер, но и приходите на Модерна са единствено от ваксините.” казва Брийн.

АстраЗенека и Йансен

Само АстраЗенека предоставя ваксината си нон-профит до края на пандемията. Те са най-големият доставчик за развиващите се страни и таксуват $4 и $10 за две дози. За първата половина на 2021 продажбите на тяхната Vaxzevria и Covishield достигната $1.2 милиарда, като $500 милиона са от Европа и $455 милиона – от развиващите се страни.

Европа е решила да не подновява договора с АстраЗенека за следващата година и да се фокусира върху малко по-ефикасните РНК-ваксини. Това се дължи освен това и на производствени причини, а също и на страничните ефекти. Ваксината на АстраЗенека още не е одобрена в САЩ. Брийн смята, че фирмата е можела да спечели милиарди, ако беше пробила пазара в САЩ заедно с Пфайзер и Модерна. Според него тя предлага ценови модел, който е по-полезен за света.

Йансен също избра нон-профит модел и таксува $5 и $10 за доза в САЩ и за първите 9 месеца от тази година има приход от $766 милиона. От всички ваксини Йансен и тяхната еднодозова ваксина има най-малка приемственост в Европа и трудно се конкурира с РНК ваксините в САЩ, където среща и производствени проблеми. Все пак предполага $2.5 милиарда печалба за 2021г.

Китай и Русия

Междувременно Китай и Русия създадоха свои ваксини, но печалбите там не са обявени публично. Китайската Sinovac се доставя в Бразилия, Чили, Сингапур, Малаазия и Турция като цените варират между $12 и $23. Сходни са цифрите и при китайската Sinopharm. Спутник V в Русия продава в над 50 държави, вкл. Унгария и Словакия и таксува около $20 за две дози. Въпроси около ваксината обаче накараха някои от тези държави да потърсят други опции.

Нуждаят ли се ваксините от реклама?

Като се има предвид ефекта на пандемията върху света, правителствата предоставят достатъчна реклама за ваксините и не е нужно фарма компаниите да извършват такава. Клеър Гилс, директор на VMLY&Rx, обаче смята, че “създаването на ваксините е нагледен пример за това, как комуникацията и поведенческите науки са ключови за здравеопазването”.

Колко пари печелят компаниите от ваксините за Ковид-19? MedGuide.bg Медицинският пътеводител 🗞️  Новини
Снимка Министерство на Здравеопазването

Докато правителствата надуват кампании за ваксиниране, фарма компаниите също дават изявления, целящи повече да вдъхнат увереност във ваксините, а не толкова да ги рекламират. Пфайзер например създаде подкаст преди пускането на ваксината, за да достави точна информация за бума на заболяването и разработването на ваксини, а през януари заедно с BioNTech започнаха информационна кампания в САЩ, която окуражава ваксинацията за “връщане към нормалното”.

Модерна също започна информационна кампания за окуражаване на ваксинирането, която имаше сайт с информация и линкове към други информационни източници. Фирмата се свърза и с футболния отбор Seattle Seahawks за телевизионна реклама, а също и с Uber, за да промотира увереност във ваксината. Янсен пък започна онлайн кампания по Фейсбук за диксутиране на различни Ковид-свързани проблеми.

Междувременно според The Wall Street Journal Спутник V е замесен с дезинформационна кампания, целяща да дискредитира западните ваксини. Туитър акаунтът на Спутник се счита за руска пропаганда. От Кремлин отрекоха тези обвинения.

Какво ни очаква по-нататък?

Когато Ковид-19 започна, фокусът беше върху бързата разработка на ваксини и печалбите нямаха значение. Но вече навлизаме в нова фаза от пандемията. Бустерните дози и опциите за смесване на ваксини могат да променят пазара. Пфайзер например вече започна набиране на маркетингови професионалисти в LinkedIn, с което може би ще засили маркетинга на бустерните дози и кампанията за ваксинация на деца. Фирмата обсъжда и въвежда не на ценностно-фокусирано таксуване.

Спорид Гилис комуникацията с обществеността ще остане ключова и занапред. “Да, кампаниите ще продължат, и трябва да се напаснат според различните популации – и да бъдат по-креативни отвсякога, за да надвият типичнате за човека демотивация, докато свиква с Ковид и се уморява от него.”

Пазарът ще зависи до голяма степен от това как бустерните дози и новите варианти на Ковид се развият във времето. Но Браян смята, че Ковид си остава “мандра” за пари. “Ще продължат да се изкарват много пари, докато някой не подбие пазара и не създаде възможност за добър и евтин бустер” казва той. “Но очакваме Ковид да остане лукративен пазар поне още 10 г.”

Колко пари печелят компаниите от ваксините за Ковид-19? MedGuide.bg Медицинският пътеводител 🗞️  Новини

Източници на следващата страница

Средно: 5 / 5. Гласували: 2

Все още няма оценка.


  • 17
    Споделяния

Коментари

Известия при
guest
0 Коментара
Коментари в публикация
Всички коментари

Подобни публикации

0
Споделете мнение, коментирайте..x
()
x

Регистрирайте се в

Медицинският пътеводител - MedGuide.bg

blank

Достъпно и безплатно за всеки в сферата на здравеопазването!